Estudiantat de l’ETSEIAT projecta una innovadora aeronau que substituiria ferris i avions entre ciutats costaneres

SeaglightNo és un avió, no és un vaixell. És un vehicle que vola a 5 metres per sobre de la superfície del mar, és tres vegades més ràpid que un ferri i consumeix un 50% menys de combustible que un avió.

 

L’equip Seaflight, format per estudiants de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeries Industrial i Aeronàutica de Terrassa (ETSEIAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), ha projectat l’explotació d’un WIG-Craft, proposta de nou vehicle que revolucionaria el mercat de transports de passatgers de les línies marítimes i aeronàutiques entre ciutats costaneres amb distàncies no superiors a les 500 milles (uns 800 km). Les WIG-Craft (que  en anglès significa  Wing in Ground Effect) són aeronaus que aprofiten l’anomenat ‘efecte sòl’. En aeronàutica, l’‘efecte sòl’ és el fenomen a través del qual una aeronau experimenta un increment de sustentació i una reducció de resistència quan l’ala es troba molt propera a una superfície com ara el terra o l’aigua.

 

Entre les illes del Mar Bàltic

La idea de projecte WIG-Craft proposa aquest tipus de vehicle per fer trajectes entre les illes del Mar Bàltic, tot i que també podria ser assumible, per exemple,  els que van de la Península Ibèrica fins a Mallorca o  l’arxipèlag canari; entre Roma i Sardenya;, a la cruïlla del canal Anglès, entre Liverpool, Belfast i Dublín o, fins i tot, entre Buenos Aires i Montevideo. Aquestes serien les rutes potencials on es podria generalitzar aquest tipus de transport, a cavall entre els vehicles marins i els avions. Actualment, cada setmana més de 500.000 persones viatgen en avió o en vaixell en les 60 rutes més transitades entre ciutats costaneres, la qual cosa suposa un mercat que mou al voltant dels 38 milions d’euros setmanals. 

 

Més econòmic i menys contaminant

El sistema proposat pels estudiants de l’ETSEIAT proporciona un medi de transport molt més ràpid que un ferri, més competitiu que un avió, és més segur, més confortable, molt més econòmic i molt més respectuós amb el medi ambient, perquè consumeix molt menys que un avió i  redueix l’impacte acústic sobre el mar i el seu ecosistema.

 

A més, segons els integrants de l’equip Seaflight, la infraestructura requerida per a un WIG és similar a la d’un vaixell convencional per la qual cosa es redueixen considerablement els procediments operacionals habituals que són necessaris als aeroports.

 

Molt més ràpid i confortable

 

El WIG-Craft de l’ETSEIAT pesaria 20 tones, i podria transportar cada viatge 70 passatgers en condicions de confortabilitat “business”  a una velocitat punta de més de 150 nusos (uns 300 Km/h), unes  cinc vegades més ràpid que un ferri actual, que arriba  a una velocitat punta de 30 nusos (uns 60 Km/h). Els WIG-Crafts no pateixen l’arrossegament de l’aigua i els passatgers tampoc pateixen el moviment de les ones del mar, de manera que eviten els clàssics mareigs. El principal avantatge d’aquesta innovadora aeronau en relació als avions  seria l’enorme reducció de consum de combustible, de fins un 50%, a causa de la disminució de la resistència aerodinàmica i la reducció de costos operacionals i del temps d’embarcament.estudiants seaflight

 

Els  estudiants de l’ETSEIAT han presentat el seu projecte d’explotació de WIG-Craft al concurs d’Airbus Fly your Ideas 2013, una competició en la qual se selecciona els projectes més innovadors per donar forma al futur de l’aviació i desenvolupar idees per que sigui més sostenible. Els participants al concurs tenen fins al 12 d’abril per explorar, provar i desenvolupar els seus conceptes.

 

L’equip del Seaflight està format pels estudiants Xavier E. Florensa, Ferran González, Marta Puigví, Sergio Sarrías, Navin Timilsina i David Torcuato. Aquest equip, juntament amb la resta, competeixen per ser un dels cinc equips finalistes que presentaran la seva idea a un panel d’experts d’Airbus i de la indústria el 12 de juny a la seu d’Airbus a Hamburg, Alemanya. A principis de maig, el jurat de Fly your idees 2013 decidirà, doncs, quins són aquests cinc equips que competiran a la final. La cerimònia de lliurament de premis tindrà lloc el dia 13 de juny, a la seu de la UNESCO a París.

 

Airbus ha seleccionat un total de 102 projectes presentats per estudiants de 48 països d’arreu del món per poder optar a la ronda final. L’únic projecte català és el del grup Seaflight de l’ETSEIAT. De la resta de l’Estat s’han seleccionat altres 8 projectes. Guanyaran les idees més innovadores per donar forma al futur de l’aviació. El guanyador del concurs s’endurà 30.000€ de premi i el finalista, 15.000 euros.