Cinc equips competiran a l’ETSEIAT a la gran final del IV concurs d’avions ‘Paper Air Challenge’

Air paper challengeDimecres, 20 de maig, a les 10 h, la pista poliesportiva ubicada al recinte de l’ETSEIAT, serà l’escenari dels cinc equips que competiran per endur-se el primer premi del ‘Paper Air Challenge’, el singular concurs d’avions construïts amb paper, cartró, escuradents, film transparent i cola adhesiva, que arriba ja a la final.

 

Un total de 32 equips han participat al llarg d’aquest quadrimestre al IV Concurs d’avions de paper Paper Air Challenge, que organitza l’associació ‘Trencalòs Team’, format per estudiantat de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeries Industrial i Aeronàutica de Terrassa (ETSEIAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

 

Cinc equips finalistes competiran per endur-se el primer premi d’aquest singular concurs d’avions construïts amb paper, cartró, escuradents, film transparent i cola adhesiva. Concretament, aquests equips són: Estela Turbulenta 3.0, POU Team, Ostrich, Buzz Lightyear i Malaysia Airlines. Els estudiants que els integren posaran en joc el seu enginy perquè el seu prototip voli més metres i que ho faci amb el disseny i l’estructura que més s’aproximi als paràmetres tècnics indicats pels organitzadors.

Requeriments tècnics rigorosos

Els participants han hagut de presentar prèviament els seus dissenys als organitzadors, que exigeixen als equips  una sèrie de requeriments molt rigorosos, que van molt més enllà de la papiroflèxia. Per exemple: l’aeronau no pot pesar més d’1Kg i ha de suportar una prova estructural mínima de càrrega, que es comprova mitjançant un assaig de flexió.

 

I és que l’objectiu del concurs és dissenyar i construir un avió de vol lliure, que arribi el més lluny possible, impulsat per un dispositiu mecànic cap als 2,30 metres d’altura i que sigui estructuralment eficient. Les aeronaus no poden comptar amb cap font d’energia i tampoc es permet l’ús de cap gas més lleuger que l’aire.  Tampoc no es poden utilitzar rodes o dispositius similars ni lubricants que redueixin la fricció amb el terra. L’èxit del vol ha d’estar basat únicament en l’eficiència del disseny i de la construcció de l’aparell, que només es pot fabricar amb paper, cartolina o cartó de cel·lulosa, film de cuina transparent, escuradents plans, cola i cinta adhesiva.

Puntuació en tres categories

Els guanyadors del concurs seran aquells que aconsegueixin la puntuació més alta en tres categories. La primera d’elles és la de distància comptabilitzada de vol,  és a dir, mesurant el punt on l’avió cau al terra.

 

La segona categoria valora l’estructura de l’aeronau mitjançant un assaig de flexió a tres punts. Aquesta prova es realitza recolzant els extrems de les ales mentre se’ls aplica una força d’aproximadament 4Gs,  amb  d’una peça d’acoblament que els organitzadors faciliten per subjectar l’avió abans de ser enlairat.

 

Finalment, la darrera categoria puntuable serà la de predicció de vol, en la qual obtindrà millor puntuació l’equip que s’apropi més a les dades facilitades per cadascun d’ells el dia abans del concurs.

 

‘Trencalòs Team’

L’equip Trencalòs de l’ETSEIAT, impulsors d’aquest concurs, va néixer a finals de l’any 2006 amb l’objectiu de dissenyar, construir i fer volar un avio ràdio-controlat d’altes presentacions per participar a competicions universitàries internacionals. Des de les seves primeres experiències, Trencalòs Team van assolir, per exemple, el primer vol universitari d’un avió solar no tripulat de l’Estat i un palmarès notable a les competicions a les que s’ha presentat.

 

Vídeo promocional del concurs

 

Galeria de fotos d’edicions anteriors
 

 

Més informació