El primer cotxe verd de SEAT es pensa al campus de Terrassa

La direcció científica del primer cotxe verd de SEATEl grup MCIA del Campus de la UPC a Terrassa dirigeix l’àrea científica de VERDE, el gran projecte estatal per a la creació del  primer cotxe verd nacional, amb un pressupost de 34 milions d’euros. El grup MCIA de la UPC, a més, participa en l’estudi dels sistemes de tracció del vehicle,  les bateries, els punts de recàrrega  i la gestió de les instal·lacions locals de recàrrega.

Luis Romeral, director del grup d’Accionaments Electrònics i Aplicacions Industrials de la UPC  (MCIA), ubicat al Campus de la UPC a Terrassa,  és el director científic de VERDE, un projecte CENIT (Consorcio Estratégico Nacional en Investigación Técnica)   orientat a la generació del coneixement i  tecnologia necessària que per  la fabricació i comercialització del primer cotxe ecològic a Espanya. El grup MCIA de la UPC   col·labora  amb la Fundació CTM, (Centre Tecnològic de Manresa), l’organisme que coordina les àrees   tècnica i administrativa d’aquest projecte estratègic.  MCIA s’encarregarà de gestionar 1,25 milions d’euros dins d’aquest projecte,   liderat per CTS, Centre Tècnic de SEAT,  que  aplega 20 grans empreses i 16 organismes públics de recerca.

Els investigadors de MCIA, a més de dirigir l’àrea científica d’aquest important projecte, també participen en la generació de noves tecnologies per a la disseny del que serà el primer prototip de cotxe ecològic espanyol, i del que segons el calendari de treball, estarà enllestit i al desembre de l’any 2012.

L’arquitectura del cotxe verd

MCIA participa en l’arquitectura del vehicle, en la tecnologia dels carregadors externs i en la gestió de la xarxa elèctrica per instal·lacions locals. En la part de  l’arquitectura treballaran en l’estudi de sistemes d’emmagatzematge de la energia , en els sistemes de tracció elèctrica  i en la tecnologia del carregador extern o punt de recàrrega. El Centre MCIA de la UPC té experiència  en sistemes de tracció elèctrica, per la qual cosa serà responsabilitat seva el disseny dels nous motors optimitzats, dels controladors de velocitat, i de l’electrònica de potència. En aquest apartat es treballa amb les empreses  SIEMENS, LEAR, INFRANOR i GREENPOWER, responsables de les tecnologies de tracció.  De fet, no és la primera vegada que aquest grup treballa en un projecte  d’aquestes característiques perquè varen ser els responsables, per exemple, del disseny i de la verificació dels motors dels alerons al projecte MOET, liderat  per a l’empresa Airbus, o del projecte LOTPIM, en la  diagnosi de motors en plantes industrials, a més de la publicació de més d’un centenar d’articles relacionats amb aquest tema.

El cotxe verd com a unitat d’informació


Els investigadors de MCIA Campus de la UPC a Terrassa treballen ja en el disseny dels punts  de recàrrega que es repartiran per tota la geografia de l’estat; aquestes pilones seran   molt  especials perquè  no només serviran per omplir d’energia elèctrica el vehicle, sinó que hauran de complir la funció d’eina o interfície  de comunicacions entre el cotxe i el sistema central de generació d’energia. I és que el cotxe ecològic del projecte VERDE està concebut com una unitat d’informació dins d’una xarxa de comunicacions de recàrrega per fer eficient, eficaç i segur l’abastament en tot moment i en tot lloc. De la mateixa manera, MCIA treballa  també en  la creació de sistemes de gestió local d’energia per a grans comunitats de vehicles com ara els pàrkings. En aquestes comunitats  s’instal·laran  gestors intel·ligents  d’energia per evitar sobrecàrregues en la xarxa i distribuir de manera òptima l’electricitat segons les necessitats dels usuaris i dels proveïdors d’energia.

250.000 vehicles ecològics per a 2014


Finalment, MCIA de la UPC investiga sistemes i tecnologies intel·ligents per poder treure de la xarxa elèctrica actual el màxim rendiment. Es preveu una  gran demanda d’energia  quan el parc de vehicles verds comenci a ser significatiu, i s’ha d’assegurar  la distribució d’energia  evitant pics de demanda i sobrecàrregues en la xarxa . S’espera que per l’any 2014 circulin per les carreteres espanyoles 250.000 cotxes elèctrics i híbrids connectables a la xarxa. .

34 milions d’euros per a VERDE


El projecte VERDE és un projecte CENIT (Consorcio Estratégico Nacional en Investigación Técnica)  liderat per Centre Tècnic de SEAT  i coordinat administrativa, tècnica i científicament per la Fundació CTM, Centre Tecnològic , qui ha encarregat la direcció científica a Luis Romeral, director del MCIA de la UPC al Campus de Terrassa. El projecte compta amb un pressupost de 34 milions d’euros i en ell participen 20 empreses dels sectors de l’automoció, de les infraestructures i de l’energia. Les empreses integrants del Consorci són ACS, AIA, Cegasa, Circutor, Endesa Distribución, Endesa Ingeniería, Endesa Networking Factory, Ficosa, Green Power, Iberdrola, Iberdrola Renovables, Infranor, Lear, Mapro, Mavilor, Red Eléctrica España, Siemens, Rovalma y Técnicas Reunidas. Al Projecte, a més,  participen 15 centres entre Universitats i organismes públics d’Investigació, como AICIA, ASCAMM, CIDETEC, CIRCE, CNM del CSIC, CTM Centre Tecnològic, ICMA, IIC, IIT de la Universidad Pontificia de Comillas, IREC, Labein, Leitat, la Universitat Politècnica de Catalunya, , Robotiker i  Universidad Carlos III. VERDE es desenvolupa en un total de 6 comunitats autònomes: Andalusia Aragó, Catalunya, Madrid, País Basc i C. Valenciana.

Més informació


http://cenitverde.es/

http://www.mcia.upc.edu/